Sliter du med progresjon?

Har du møtt veggen, eller stagnert på trening? Har du frem til nå hatt god progresjon men plutselig klarer du ikke å øke mer i knebøy, bicepscurl eller markløft? Da kan det være smart å lese videre.

Er du ny i gamet og skal øke belastning vil du få en god progresjon uten å egentlig legge så mye tanker bak detaljene på programmer, men når ting begynner å bli litt mer avansert kan man møte på problemer.

Her er noen av de vanligste årsakene til progresjonen stagnerer.

Kosthold – Får du i deg nok, eller kanskje du får i deg for mye? Det å ha en konkret kostholdsplan kan være meget effektiv for en bedre progresjon.

Forventer for mye på kort tid? Prøver du å øke like mye som du gjorde i begynnelsen vil du garantert møte veggen. Det å ha realistiske delmål er viktig. På baseløft kan man ha en større progresjon hvor flere muskler er involvert på hvert løft. 🤼‍♂️

Variasjon/motivasjon – dette er med å påvirker hverandre. Holder du deg til samme program over lengre tid kan det gå ut over motivasjonen din, og gjøre slik at du havner i en «komfortsone» det å variere gjør treningen mer spennende og mer motiverende!

Samme gamle vaner? Spiser og trener du slik du har gjort i flere år og tror dette er eneste måte å gjøre ting på? Kanskje er det på tide å prøve seg på noe nytt. Det kan være alt fra et nytt treningsprogram, strengere matplan, eller bytte ut noen øvelser.

Et lite tips;
Har du stagnert på f.eks Knebøy. Prøv å reduser belastningen med 10% og jobb med samme vekt. Når du skal øke legger du på 5% av nåværende vekt. Dette lille trikset hjelper meg å overkomme mangel på progresjon.

Har du noe som funker for deg? Let us know!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.