Hvor mye påvirkes din trening av stress ?

Jeg snakker mye om det mentale aspektet av trening og påpeker hvor viktig dette egentlig er. En studie av Stults-Kolehmainen et al. (2014) viser til en gruppe mennesker med lavt stressnivå hadde en bedre restitusjon på 24 timer enn en gruppe av mennesker med høyt stressnivå hadde i løpet av 96 timer!

Flere studier viser også til både kortsiktig og langsiktig at mennesker med lavt stressnivå opplever raskere muskelvekst og økt styrke!

De fleste av oss som trener opplever folk som spør «hvordan ser ditt treningsprogram ut» og «hvor ofte spiser du?» osv. Folk mister for fort troen på egen plan og trening. Folk forventer for mye på kort tid, sammenligner seg med andre og får en følelse av at det dem holder på med ikke er godt nok. I de fleste tilfeller handler det kun om å ha tro på egen prosess! Det finnes absolutt ikke noe magisk treningsprogram eller kosthold. Det viktigste er at du selv trives med det. Skap en harmoni og mening bak det du gjør og ha tro på din egen plan. Jeg kan skreddersy det «Perfekte» treningsprogrammet med 2 øvelser 3 ganger i uken, eller 10 øvelser 5 ganger i uken. Det viktigste er at du selv trives i eget arbeid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.