Markløft – «et must have» på programmet ditt.

Markløft – verdens beste øvelse eller verdens verste? Markløft er en svært diskutert øvelse. Mange sverger til Markløft i programmet sitt, mens andre velger det bort pga stor skaderisiko. Min mening? Markløft er verdens beste øvelse, men kun om den utføres 100% riktig. «en øvelse er ikke bedre enn personen som utfører den» Markløft er en av de beste (om ikke beste!) øvelsene for posterior chain, altså baksiden av kroppen. Noen fordeler med å trene markløft er,

*Sterkere skjelett. På samme måte som muskler vokser av belastning vil skjelettet også styrkes! Mennesker med benskjørhet vil ha stor hjelp av øvelsen.
*Forbedrer holdning, forebygger skulderskader og bedre balanse mellom muskulaturen på fremsiden og baksiden.
*Markløft er øvelsen hvor flest muskler er involvert som fører til bedre fettforbrenning enn andre øvelser.
*Folk som trener markløft har en høyere produksjon av veksthormon.

Tips til hvordan en tradisjonell markløft med stang skal utføres;

1. plasser benene inntil stangen slik at sett ovenfra vil stangen dele beina i 2.

2. Ta tak i stangen, og plasser armene tettest mulig inn mot kroppen. For å få max ut av løftet vil vi gjøre oss så kompakte som overhode mulig.

3. Kroppen skal se ut som en ( < ) form fra siden. Markløft er en hofte og knedominant øvelse, og derfor lik fleksjon og ekstensjon i leddene.

4. Legg en ca 80% vekt på hælen i konsentrisk og eksentrisk fase. Dette er for å aktivere bakside av lår.

5. Press skulderbladene sammen og skyv brystet opp.

6. I konsentrisk fase av løftet skal du løfte stanga langs beina oppover. Når stanga er løftet over kneleddet skal hoften skytes frem.

7. I en eksentrisk fase av løftet senker du stanga langs benene, nesten som en strak markløft. Ikke bøy for mye i kneleddet før stanga er under knærne. I tillegg finnes det mange variasjon øvelser av markløft. Sumo Markløft, Reeves markløft, Rumensk markløft, ettbeins markløft, og bruk av kettlebell, strikk osv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.