Lage nye og bedre vaner

«If you’re not having fun you are doing it wrong» Mange ønsker å komme i gang med nye ting, få bedre helse eller oppnå noe som virker umulig, men likevel tviholder vi på gamle vaner og tørr dermed ikke å skape endring i livet. Måten vi oppfatter glede eller sorg på er gjennom perspektiv og verdiene vi står for som er skapt gjennom «neural net». En stor endring i livet vil kun skje etter en eksplosjon av emosjonelle følelser. Av og til blir vi nødt til å sette presset på oss selv før de store endringene vil ta sted. Neural net (nevrale nettverket) er nevroner/nerveceller som settes sammen til et nettverk. F eks smaken av en frukt kobles videre til erfaringen du hadde som strekkes videre til om det var en god opplevelse eller dårlig, alt fra smak, lukt syn osv. Det er derfor du oppfatter noe som positivt mens andre ser på samme ting med et annet perspektiv og oppfatter det som negativt. mye av dette er inspirert av boka «who says you cant, you do» og bruker en del av han sine metoder 🔥 NSA ( neuro sensory assocation) for å bryte mønsteret.

1. Vite hva du ønsker – f eks; spise for mye junkfood. «du ønsker å være godt trent og sunn» – starte med å finne en erstatter på junkfood

2. Finn ut hva som stopper deg- ta eierskap til problemene dine og ta ansvar. Når du forstår det kun er det psykiske som overbeviser deg om at du ønsker junkfood, først da kan endringer komme. Det er det samme som å tenke på en dårlig erfaring som har skjedd tidligere, hvor du får samme følelser du fikk når det skjedde, uten at personen sier det til deg nå. Forstå du har valg som du styrer selv. En fin måte å bryte gamle vaner på er å skape visjoner fra gamle vaner og bryte dem med nye og bedre vaner. Det meste av det vi tenker ligger i underbevisstheten vår. Så ved å skape nye vaner via visjoner og virkelig føle på tankene kan vi først da bryte di gamle. Konstant repetisjon er det som skaper en vane. F eks med dårlig matvaner. Skap en visjon hvor du sier nei til den livsstilen og skaper en ny og bedre matvane. Hvordan kjennes det ut emosjonelt fremfor å fortsette i samme spor?

3. Standard og egne verdier- vi glemmer fort verdiene vi står for. Vi godtar dårlige uvaner og tørr ikke å stå for verdiene våre pga sannheten kanskje er for tøff. alle burde ha en liste av verdier De står for. Har du skrevet «Jeg vil bli trent» men likevel skipper trening og spiser usunt må du revurdere verdiene dine. Å stille seg selv spørsmål og veie valgene vi har opp imot hverandre vil skape større dybde og forståelse for våre verdier.

4. Bryt ut av gamle vaner – hvordan påvirker disse vanene meg psykisk, fysisk, emosjonelt, Spirituelt eller finansielt ? Her skal du bruke det jeg nevnte tidligere, skape en emosjonell eksplosjon. Hvordan vil livet ditt fortsette å være hvis du fortsetter med uvanene? Tenk på alt du ønsker å oppnå i livet og ta det bort, det kan aldri oppnås. Du kan aldri bli så trent som du ønsker eller du vil aldri få jobben du ønsker. Hvordan føles det å kjenne på det? F eks; røyker du en pakke hver dag; skap en visjon, hvordan vil helsen min være om 10-15 år? Er jeg i god nok form til å oppnå hva jeg ønsker? Vil jeg kunne skape sunne verdier for folk rundt meg når jeg ikke lever sunt selv? Det viktigste med en visjon er å føle det emosjonelt. Her handler det om å virkelig tørre å gå i seg selv, møte frykten og ta ansvar. Du setter selv din egen standard. Det er på tide å stå for den og verdiene dine. Skap visjoner som viser hvordan livet er om gamle vaner følges, mangel på styrke til å bryte uvaner og ikke ha tro på egne verdier. Vi tenker ofte på våre «dårlige uvaner» som positive. For å bryte en dårlig uvane er det lurt å koble denne vanen opp i mot noe negativt eller skape en vond emosjonell følelse når det tenkes på. Når du virkelig har kjent følelser og tanker som gjør at du vil bare bryte sammen eller ikke takler å tenke mer på deg, snu rundt på det. Begynn å tenk på hvor positivt det blir når du slutter med det. Følelsen av å oppnå noe, hvordan det kjennes ut når du klarer å løpe 1 mil, eller når du slutter å overspise. Virkelig kjenn på følelsen av å vite du er i total kontroll på egne tanker og hva du skaper av perspektiv. «If you face it you can break it, if you run youre done»

5. NNN ( new neuro net) Vi fungerer utifrå stimulans og respons. – jo mer du tenker på en ting; f eks en sigarett, ser på en, holder en og snakker om en, jo mer ønsker du å ta en. Respons er hvordan vi reagerer på stimulans. Stimulans vil være det samme men responsen vår på den må endres. Du vil skape en ny mulighet for hjernen din. Hvordan du vil respondere på gamle vaner du ikke trodde du hadde valg eller kontroll i. Vi har skapt gamle uvaner i et mer negativt ladet lys mens vi har spredd mer positivitet til nye vaner. Ved repetisjon og positiv tenkning vil du over tid skape nye og bedre vaner mens gamle vil forsvinne. Vi tviholder på gamle vaner og er ofte blind på hvor negativt det påvirker oss. Et lite eks vil være en som overspiser og bruker mat som trøst. Hjernen stimuleres til å tenke at det er en positiv opplevelse når det egentlig er det motsatte eller når en tar en sigg og tror at det hjelper til å tenke litt mer klart og ha mer ro sjela. Så kontinuitet og repetisjon på nye vaner skjer kun over tid 6. Fortell om den nye deg – tørr å stå for di nye vanene dine. Bevis det for deg selv. Jo mer du forteller folk rundt deg at du er ferdig med dårlige vaner og startet nye, jo mer vil dine nye vaner bli til realitet og virkelighet. Sett press på deg selv til å fortsette. Alltid vær stolt over utviklingen din, selv om det kan virke som verdens minste progresjon i andres øyne « reward will always condition what we do in life, so use it to your advantage and learn to reward yourself»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.