5 Tips for nybegynneren

Tips for nybegynneren på treningssenteret

Vi lever i en tid hvor det aldri har vært lettere å få tilgang til informasjon rundt trening, men dette er ikke bare en bra ting, og kan være med på å skape forvirringer rundt hva som er rett. Det finnes noen grunnleggende regler for hvordan du burde sette opp treningen og kostholdet ditt, men utover det må ting testes i praksis før du vet om det virker for deg! Her har du noen enkle tips til hvordan du lettere kan komme i gang!

1. Take it ”a little bit” easy
Kjører du på for hardt, for tidlig, med for liten hvile, er dette en oppskrift på skader. Min anbefaling er å starte med å trene hele kroppen 2-3 ganger i uken. Hvorfor? Det kan være vanskelig å yte like bra på hver økt, teknikken er ikke helt på plass og du får en ”rolig” inngang på nye vaner, med nok restitusjon. Selvfølgelig kan du trene 6 ganger i uka med å treffe samme muskelgruppe 1-2 ganger men det krever mer fra deg og du skal være litt mer sikker på hva du holder på med.

2. ”Lad opp” med bra kosthold
Få kosthold på plass før du i det hele tatt begynner å trene. Jeg anbefaler å bytte ut varene i kjøleskapet 1 uke før du begynner. Spis sundt og godt, lad opp og ha litt ekstra overskudd. Du kommer ikke langt i yachten din uten drivstoff!

3. Målsetning
Har du et mål bak ønsket om å begynne å trene? Du må selvfølgelig ikke ha et konkret mål for hva du vil oppnå, men prøv å se for deg hva du ønsker å bli bedre på. Er det for helsa sin skyld? Liker du å trene spenst? Lyst å bygge muskler, eller trene mot noe idrettsspesifikt? Det å ha en visjon om en målsetning kan være en liten motivasjon som driver deg selv på kjipe dager.

4. Plan/Program
Sett opp en treningsplan på hvordan du skal trene fremover. Det gjør det lettere å holde kontroll på egen progresjon. Progresjon er den største motivasjonen du kan ha i livet og med et program der du selv kan følge progresjonen gjør det lettere å se egen fremgang.

5. Personlig trener/ Kompetent hjelp
Dette syntes jeg er den viktigste biten (Selvfølgelig sier en utdannet PT det) men for meg er dette alfa omega. Det er en selvfølge å be om hjelp i starten. Joda, du kan selvfølgelig gjøre det fint, med grei fremgang uten, MEN jeg kan garantere deg du vil få en mye større fremgang med hjelp. Du slipper å utsette deg selv for skaderisiko med tanke på nye øvelser, du har en som kan funjustere teknikken din og du vet at du er på riktig vei med en målrettet plan!

Hvordan var dine første økter og hva ville du endret om du gikk tilbake?

🤔

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.